Sunday, February 25, 2007

Payung sama dia...

Semalam malam atau pagi ni jam 00.40 tengah malam/pagi, gua nampak satu kereta polis peronda lalu depan gua punya CC. Wah... gua tak suka kalu dia orang datang kaco. Itu syarat untuk buka CC dari Majlis Bandaraya kata gua hanya boleh bukak CC hingga jam 12 malam saja. Masa tu sudah lebih masa.

Betul-betul juga ada sorang polis pakei baju biasa datang masuk gua punya CC. Dia tanya sapa tauke CC. Gua jawap gua lah. Dia tanya gua samada gua tau CC boleh bukak sampei jam berapa. Gua jawaplah jam 12 malam. Dia tanya apasal CC masih belum tutup. Gua jawap sebab ada customer masuk jam 11 lebih dan masih belum habis masa diorang. Lepas tu dia beri amaran supaya gua tutup CC atau kena saman. Gua kata gua mau tutup CC. Lepas pot pet pot pet sikit lama lagi dia pun blah.

Lepas dia blah... ada seekor polis lagi pangkat koperal datang masuk CC. Dia tanya sapa bos. Gua jawap gua lah. Lalu dia tanya tadi ada bos dia datang. Gua kata ya. Terus dia cakap, "Kenapa tak payung sama dia?". Masa tu gua tak berapa pasti apa maksud payung tu tapi gua agak mesti itu pasal kasi rasuah. Jadi gua jawab sama dia yang gua tak payung payung. Kena lah pot pet pot pet lagi. Dia mintak gua punya name kad, gua kasi lah itu Usana punya name kad. Lepas tu baru dia blah.

Macam manalah negara mo maju kalu polis asyik mo dapat payung. Manyak lagi CC lain bukak 24 jam, tak heran pu dia orang. Ini gua punya CC bukak sampei jam 1 pagi sudah mo buat kaco. Lagipun bukan diaorang yang boleh saman, itu majlis bandaraya yang boleh saman. Bukan hal jenayah. Tapi salah gua jugak kan, bukak lebih masa.

Entah malam ni diorang buat kaco lagi tak. Harap-harap takda lah.

No comments: